Visie van Pro6 op de KADERNOTA 2025 (Raad 2 juli 2024)
De kadernota 2025 -2028 die voor ons ligt is een leesbaar document, waarin de raad wordt uitgenodigd wordt om kaders en bezuinigingsvoorstellen te geven aan het college voor de begroting van komende jaren. Het is een andere manier van denken, wat toch wel enige gewenning vraagt. Normaal zou zijn dat het college met een aantal bezuinigingsvoorstellen naar de raad komt waaruit de raad dan keuzes maakt met eventuele tegenvoorstellen.
Voor 2025 ziet het beeld er nog niet zo slecht uit en als er dan echt het zo gevreesde ravijnjaar komt dan is een begrotingstekort in één of twéé jaar ook acceptabel. Bovendien valt de septembercirculaire doorgaans mee. Met andere woorden: is zo hard bezuinigen nu al nodig? Bovendien zou het inzetten van een deel van de Algemene Reserve ook een mogelijkheid zijn, zoals in paragraaf 4.1 staat.
Nu is het aan ons, de raad, om aan U, het college, een aantal voorstellen voor te leggen.
Het is een tijd van onzekerheden waarin wij nu nog niet kunnen zeggen wat het hoofdlijnenakkoord 2024-2028 van de nieuwe landelijke regering voor ons gaat betekenen.
Wat gemeenschapsvoorzieningen betreft: zijn wij het eens dat elke kern een eigen, eigentijdse, maar wel sobere en doelmatige gemeenschapsvoorziening krijgt, onder andere in een vorm van een gemeenschapshuis, en dat de exploitatie uitgevoerd wordt door de kern zelf. Wat ons wel verbaast is dat het college vindt dat dit enkel geldt voor Dorplein, Schoot, Gastel en Maarheeze, maar niet voor Budel en Soerendonk. Nu staat het gemeenschapshuis van Soerendonk nog niet op de rol, maar in Budel zijn er grote problemen. Ook het gemeenschapshuis in Budel dient gedragen te worden door inwoners van Budel en minder dan nu draaien op betaalde werknemers.
Schrap (voorlopig) de extra middelen voor de gemeenschapshuizen zolang er geen deugdelijk exploitatieplan ligt.
Een verhoging van de OZB is te rechtvaardigen indien de inwoners er een betere gemeenschapsvoorziening voor terugkrijgen. Maar in het geval van De Borgh wil het college het financiële gat in de exploitatie dichten. De voorziening wordt er niet beter van, blijft hooguit op hetzelfde niveau draaien. Zoals (in paragraaf 4.5 van de kadernota) terecht gesteld wordt, als alle inwoners aan één gemeenschapsvoorziening moeten meebetalen dan kan dat het draagvlak voor de koppeling tussen voorzieningenniveau en OZB-tarief aantasten.
Wat het Sociaal Domein betreft: zet méér in op preventie.
Preventie kan leiden tot een kostenbesparing omdat daardoor minder vaak specialistische hulp nodig is. Preventieve activiteiten hebben misschien aanvankelijk een klein effect, maar deze zijn vaak goedkoop en hebben wel een groot bereik.
Zet in op elkaar helpen: waarschijnlijk zal het aantal aanvragen voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp de komende jaren stijgen gezien de demografische ontwikkeling van Cranendonck, meer ouderen dan jongeren. Kijk meer naar “Hoe kunnen wij elkaar helpen” “Er zijn voor elkaar” dan bij de gemeente aan de deur te kloppen. Wij verwachten in de begroting te lezen hoe het College in deze richting faciliterend beleid denkt te ontwikkelen.
Wat de Onderwijshuisvesting betreft: ons valt op dat in deze Kadernota niet de huisvesting, maar hun dossiers in 2025 vorm krijgen. In dit tempo zal er geen nieuwbouw, waar en in welke vorm dan ook, gerealiseerd worden. Wij vinden het afwijzen van de extra lokalen voor het Bravo-college omdat de prognose één leerling tekort komt voor het halen van de norm meer getuigen van een kruideniersmentaliteit dan van een bevlogen visie op onderwijs voor onze jeugd. In de begroting willen wij daarom dat daar ruimte voor wordt gemaakt.
Visies: Er zijn veel visies gemaakt of in wording en natuurlijk is het goed om een beeld te hebben van de toekomst, maar zet in op een juiste prioritering. Wat is nu nodig?
Is de visie “Sport en beweging” in de huidige vorm nodig? Leeft het bij de sportverenigingen of leidt deze visie echt tot het verbeteren van de leefstijl van inwoners?
En waarom moeten wij €200.000 betalen voor een onderzoek over het hoe en waar van de Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant? Schrap deze uitgave en verbindt er de voorwaarde aan dat de regio deze kosten overneemt.
Vanuit de landelijke overheid komen er steeds meer verantwoordelijkheden bij de gemeente te liggen, waarvoor we eigenlijk steeds te weinig geld krijgen om deze uit te voeren. We zouden ook uit deze verantwoordelijkheden die zaken moeten kiezen die wij voor Cranendonck echt belangrijk vinden om uit te voeren en de andere taken niet. Geen geld geen Zwitsers! Dus zonder geld is bij ons niets te koop en voeren wij het dus niet uit.
Wat Pro6 betreft: kom in de begroting straks niet met bezuinigingsvoorstellen op:
- “Iedereen doet mee”, Minimale armoede, maximaal meedoen
- De kwetsbaren van de maatschappij
- Bestaanszekerheid
- Burgerparticipatie
- Leefbaarheid kernen
- Huisvestigingsplan onderwijs
- Zwembad
- Jeugd
Van ons mag wel bespaard worden op:
- Onderzoek Ontwikkelstrategie Zuidoost-Brabant, moeten wij dat betalen
- Uitvoering visies, stel eerst prioriteringen vast
- Koersdocument sport en bewegen
- Multifunctioneel centrum De Borgh zolang er geen goed exploitatieplan ligt